love

ahlan wasalam

nama

Followers

Slmat Datang

Friday, December 3, 2010

Sejauh Manakah Kasih Sayang Kita Kepada IBUBAPA?

Kasihanilah kedua ibubapa kita. Kebanyakan kita, di saat ibubapa masih hidup tidak mudah bagi kita untuk menghargai kasih sayang mereka. Padahal cinta mereka begitu dalam terhadap kita. Di dalam setiap helah nafas, gerak bibir dan langkah mereka tersemat kasih sayang yang tidak ternilai harganya. Tidak ada yang mereka fikirkan begitu penting selain keluarga mereka terutamanya anak mereka. Tahukah kita bahawa anak adalah semangat penerus kehidupan ibubapa? Bahkan dalam amarah kemarahan, kekecewaan dan kesedihan mereka masih boleh tersenyum di hadapan anak-anak. Semua ini hanya kerana kasih sayang mereka terhadap kita. Bagi sesetengah dari kita, ini mungkin nasihat usang yang sudah selalu sering didengar. 

 

Namun ketahuilah wahai insan yang bergelar anak, kalimat ini tidak akan pernah usang kerana seorang anak juga akan menjadi ibu atau bapa. Mengasihi ibubapa sebenarnya mengasihi diri kita sendiri. Ingatlah kita dilahirkan dari sebuah kasih sayang, kita membesar dalam naungan kasih sayang dan kita juga akan ditinggalkan dengan lambaian kasih sayang. Mungkin belum terlambat, namun sebelum hati menyesal, kasihilah mereka ibubapa kita. Bagi mereka, balasan kasih sayang ini jauh lebih berharga daripada apa pun yang pernah mereka perolehi. Bagi mereka kasih sayang anak itulah bekal yang sebaik-baiknya untuk menikmati usia senja mereka dan bukannya longgokan harta yang banyak.    


No comments:

Post a Comment

sweet family

renungan

"Ya Allah..... Tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami mengikuti yang benar itu.Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya." Amin. Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu, Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu, Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu. Oleh itu,Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH'' ~~~~untuk renungan~~~~ "Berikan kasih sayang, nescaya kamu akan dikasihi dan berilah keampunan, nescaya akan diberikan keampunan" (Riwayat Imam Ahmad)

puteriku